صفحه اصلی>بلاگ>نکات آرایشی>خطرات استفاده از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته
نکات آرایشی810۱۴۰۲/۱۲/۱
خطرات استفاده از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته

خطرات استفاده از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته

از آنجایی که همگی ما از لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت روزانه استفاده می کنیم، ممکن است متوجه گذر تاریخ مصرف آنها نشویم، در حالی که طول عمر مواد لوازم آرایشی به علت فرمولاسیون های شیمیایی که دارند؛ ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که شما در طول سال از آن استفاده می کنید؛ با توجه به اهمیت موضوع تاریخ انقضا در لوازم آرایشی و خطرات استفاده از لوازم آرایشی های تاریخ مصرف گذشته، در این وبلاگ از رویاشو قصد داریم در رابطه با تاریخ انقضای محصولات آرایشی، علائم محصولات تاریخ مصرف گذشته و همچنین خطرات مرتبط با آن صحبت کنیم در انتهای این مقاله نیز راه هایی جهت استعلام تاریخ انقضای محصولات آرایشی خریداری شده به شما خواهیم گفت که در خرید لوازم آرایشی به شما کمک خواهد کرد، پس تا انتهای این وبلاگ از رویاشو با ما همراه باشید!

تاریخ انقضای محصولات آرایشی

تاریخ انقضای محصولات آرایشی به چه معناست و علامت آن چیست؟ از آنجایی که در فرمولاسیون و مواد تشکیل دهنده ی محصولات آرایشی از تعداد زیادی مواد تشکیل دهنده استفاده می شود، بعد از مدت زمان مشخصی طبق میزان ماندگاری محصولات آرایشی، این مواد ممکن است فاسد شود، از این رو استفاده از آنها نه تنها مانند قبل تاثیری بر روی پوست شما ایجاد نمی کند بلکه ممکن است سبب ایجاد آکنه و مضرات فراوانی برای پوست شما شود!

به همین خاطر یک زمان مشخص جهت استفاده ی افراد از محصولات آرایشی بر روی آنها قید می شود و در این بازه ی زمانی انتظار می رود که انتظار کاربر از عملکرد آن ظاهر شود.

تاریخ انقضای محصولات آرایشی با توجه به فرمولاسیون های بکار رفته و مواد تشکیل دهنده، همچنین شرایط نگهداری متفاوت است و هر کمپانی که تولید محصولات آرایشی را ارائه می کند موظف است که این زمان را بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی یا توجه به علائم استاندارد قید کند؛ این علائم شامل بارکد محصول، علامت اختصاری تاریخ تولید و تاریخ انقضا و علامت POA است که به شکل یک عدد و شناسه ی M که به معنای مدت زمان بهینه ی استفاده ی محصول از زمان باز شدن درب به ماه می باشد؛ برای مثال اگر بر روی محصول آرایشی و در علامت POA ذکر شده عدد 8M آمده باشد، به این معنی است که مدت زمان بهینه از این محصول آرایشی ۸ ماه است و پس از گذشت ۸ ماه از باز کردن این محصول باید آن را دور بیندازید!

به طور کلی هر محصول آرایشی دارای دو نوع تاریخ مصرف هستند، تاریخ اول به شکل سال و ماه تاریخ انقضاست و تاریخ دوم همان علامت POA می باشد که به شکل یک دایره بر روی محصول آرایشی با یک عدد نمایان می شود.

عوامل تاثیر گذار بر روی انقضای محصولات آرایشی

عوامل تاثیر گذار بر روی انقضای محصولات آرایشی

همانطور که گفتیم محصولات آرایشی به دلیل داشتن فرمولاسیون ها و مواد شیمیایی با گذر زمان دچار تجزیه می شوند، اما برخی عوامل ممکن است سبب تسریع این عوامل شود که از رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اپلای کردن محصولات آرایشی در تماس با دستان

از دلایل رایجی که توسط خیلی از افراد ندانسته انجام می شود؛ اپلای کردن محصولات آرایشی با دست می باشد؛ این کار سبب آلوده شدن مواد آرایشی و در نتیجه رشد باکتری خواهد شد که به روند انقضای محصول آرایشی تسریع می بخشد، به همین خاطر پیشنهاد می کنیم که هر گونه محصول آرایشی را که قصد اپلای کردن آن را دارید، با ابزار مرتبط محصول بردارید.

قرار داشتن محصول آرایشی در معرض رطوبت و آفتاب

قرار گذاشتن یک محصول آرایشی در محیط مرطوب ممکن است احتمال آلودگی محصول و رشد باکتری در آن را بالا ببرد، همچنین تغییرات دمایی و جانمایی محصولات در معرض نور خورشید سبب تغییر در بافت مواد محصول آرایشی و عوض شدن رنگ آن خواهد شد که بطور کلی استفاده ی مجدد از لوازم آرایشی را غیر ممکن خواهد کرد.

باز گذاشتن در و یا تیوپ محصولات آرایشی

مواد تشکیل دهنده ی محصولات آرایشی چه شیمیایی و چه طبیعی باشند در مجاورت با هوا واکنش نشان می دهند و روند فاسد شدن در آنها تسریع خواهد شد، به همین دلیل بعد از استفاده از محصول آرایشی، از بسته شدن و کیپ بودن کامل درب آن اطمینان حاصل کنید.

عوارض استفاده از لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته چیست؟

عوارض استفاده از لوازم آرایش تاریخ گذشته

به توصیه متخصصان و کارشناسان پوست، همیشه باید به تاریخ مصرف لوازم آرایشی اهمیت داد چرا که محصولات آرایشی بعد از انقضا پایداری خود را به صورت کلی از دست خواهند داد و دیگر مانند اول تاثیری بر روی پوست نخواهد داشت؛ اما این تنها ایراد عوارض استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته نیست بلکه مشکلات استفاده از آنها فراتر از این خواهد بود‌‌، در ادامه به بررسی خطرات استفاده از لوازم های آرایشی منقضی میپردازیم.

التهاب پوست صورت

التهاب پوست یکی از عارضه هایی است که در صورت استفاده از محصولات آرایشی تاریخ انقضا گذشته ممکن است برای شما به وجود بیاید، این التهاب ممکن است به شکل تغییر رنگ در پوست، بروز لکه های قرمز و قهوه ای، خارش پوست در ناحیه های مختلف پوستی نمایان شود، که درمان آنها بسیار زمانبر خواهد بود.

ایجاد آکنه و جوش

استفاده از محصولات آرایشی به صورت مداوم سبب بسته شدن منافذ پوستی و ایجاد لک و آکنه خواهد شد، حال اگر این محصولات منقضی باشند، منافذ پوستی به کلی مسدود خواهند شد و کنترل چربی پوست به خوبی انجام نخواهد شد، این مسئله ایجاد جوش های ریز و سرسیاه و جوش های عفونی را به دنبال خواهد داشت.

آسیب رسیدن به سد دفاعی پوست

پوست ما از چندین لایه ی میانی و سطحی تشکیل شده است و سطحی ترین لایه ی آن، لایه ای به نام سد دفاعی است که با استفاده از محصولات بی کیفیت و تاریخ مصرف گذشته دچار آسیب خواهد شد، ترمیم لایه ی دفاعی پوست در سنین مختلف دارای طول درمان متفاوت است، که در سن های بالا بسیار زمانبر است.

کدر شدن پوست

حتی اگر پوست حساسی هم نداشته باشید، عارضه ی کدر شدن پوست به دنبال استفاده از محصولات تاریخ انقضا گذشته برای شما ایجاد خواهد شد و شادابی و لطافت پوست شما را به طور کلی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بیماری های پوستی

در سطح پوست ما، میکروب های بسیاری زندگی‌ می کنند که از پوست تغذیه می‌ کنند، برخلاف باکتری های مضر این میکروب ها سالم هستند و تا حدودی برای پوست ضروری هستند، اما با استفاده از محصولات تاریخ انقضا گذشته، ممکن است سطح پوست دچار التهاب و در نتیجه بیماری شود که درمان آن هزینه بر خواهد بود.

بیماری های کلیوی

در محصولات آرایشی مانند رژلب، ماده ای شیمیایی به نام لانولین وجود دارد که در صورت خوردن و آشامیدن به واسطه ی جذب قوی که دارد وارد بدن خواهد شد و مشکلات جدی را برای سلامت شما ایجاد خواهد کرد، موادی مانند کادمیوم با گذشت تاریخ انقضای محصول آرایشی ممکن است سبب مسومیت شما شود و در طولانی مدت باعث مشکلاتی مانند نارسایی‌های کلیوی در بدن شما شود.

ابتلا به تومور سینه

یکی از خطرناک ترین عارضه هایی که می تواند در نتیجه ی استفاده از محصولات آرایشی منقضی ایجاد شود، افزایش احتمال ابتلای بانوان به تومور سینه است.

طبق مقالات منتشر شده از متخصصین پوست، نگهدارنده‌ها و مواد مضر موجود در محصولات آرایشی اعم از BHA شبه سرطان‍زا هستند که در محصولات آرایشی تاریخ انقضا گذشته ای مانند رژلب موجود هستند و در صورت استفاده ممکن است از طریق پوست شما جذب شوند.

مدت زمان تاریخ انقضای لوازم و محصولات آرایشی

تاریخ انقضای محصولات آرایشی به طور کلی به برند لوازم آرایشی و مواد آن بستگی دارد اما به طور کلی تاریخ انقضای محصولات آرایشی مختص چشم مانند ریمل، خط چشم بین ۳ الی ۶ ماه، تاریخ انقضای محصولات کرمی مانند کرم پودر و کانسیلر بین ۱۰ الی ۱۸ ماه، تاریخ انقضای محصولات مدادی مانند مداد چشم و مداد ابرو از ۱۸ ماه الی ۲۴ ماه و عطرهای آرایشی بسته به غلظت اسانس تا ۴ سال عمر دارند.

نکات تشخیص زمان انقضای محصولات آرایشی

تاریخ انقضای محصولات آرایشی به صورت تخمینی بر روی تیوپ و پکیج محصول قید می شود اما ممکن است محصول آرایشی در شرایط مساعدی نگهداری نشود به همین خاطر، مهم است که بدانید آیا محصول آرایشی مورد استفاده ی شما زودتر از موعد منقضی شده است یا خیر! به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا در هنگام نگهداری و خرید محصولات آرایشی به نکات زیر دقت کنید.

متوجه شدن خشکی مواد در محصولات آرایشی چشم

خشکی مواد ریمل و خط چشم هنگامی اتفاق میوفتد که درب تیوپ محصول به خوبی بسته نشده باشد و همین امر سبب منقضی شدن مواد آن خواهد شد، از این رو هنگامی که متوجه شدید ریمل شما خشک شده است، بلافاصله آن را دور بیاندازید و اقدامات نامناسبی مانند اضافه کردن آبجوش و روغن به محتویات آن جهت استفاده ی دوباره از ریمل را انجام ندهید؛ استفاده از ریمل خشک شده سبب عفونت چشمی و عفونت باکتریایی در چشم خواهد شد.

احساس سوزش در پوست به هنگام استفاده لوازم آرایشی

اگر در هنگام استفاده از یک محصول آرایشی برای چندمین بار متوجه سوزش پوست و یا التهاب و قرمزی شدید، بدانید که مواد مورد نظر در آن منقضی شده است.

ماسیده شدن و ایجاد آب بلافاصله بعد از اپلای کردن

اگر متوجه شدید که کرم و یا رژ لبی که استفاده می کنید، حالتی ماسیده و تکه تکه شده را درست بعد از زدن بر روی پوست دارد، به احتمال بسیار زیاد محصول مورد استفاده فاسد شده است.

تغییر در رنگ و بوی مواد محصول آرایشی

اگر متوجه هر گونه تغییر رنگ و بوی محصول آرایشی به صورت یکباره شدید، مواد محصول آرایشی شما منقضی شده است.

تشخیص تاریخ انقضا محصولات آرایشی

تشخیص تاریخ انقضای محصولات آرایشی

برای خیلی از ما پیش میاید که در هنگام خرید لوازم آرایشی از تاریخ انقضای آن به خوبی اطمینان حاصل نمی کنیم و یا در رابطه با تاریخ اتقضای یک محصول آرایشی به خصوص دچار شک شده ایم، به همین خاطر ما در این مقاله از رویاشو به شما راهکار هایی جهت استعلام و تشخیص تاریخ انقضای محصولات آرایشی خواهیم گفت.

آسان ترین روشی که می توانید از انقضای یک محصول آرایشی مطمئن شوید، تشخیص تاریخ انقضای محصولات آرایشی از طریق بارکد محصول است، شما می توانید با استفاده از نرم افزار های مطمئن بارکدخوان در گوشی موبایلتان از چک کردن اطلاعاتی مانند کشور تولید کننده و زمان تولید و انقضای محصول آرایشی طمینان حاصل کنید‌‌.

یکی از معتبر ترین این نرم افزار ها، اپلیکیشن Beepscan می باشد که قابلیت تشخیص تاریخ انقضای محصولات آرایشی را از روی بارکد به صورت به خصوص دارد.

همچنین سایت های مختلفی دارای قابلیت ارائه ی اطلاعات مختلفی از جمله تاریخ انقضای محصولات آرایشی هستند که از جمله معتبر ترین آنها می توان به دو سایت checkcosmetic.net و checkfresh.com اشاره کرد.

در این وبلاگ از رویاشو، از نحوه ی اطلاع از تاریخ انقضای محصولات آرایشی گفتیم و روش های استعلام تاریخ مصرف محصولات آرایشی را به شما معرفی کردیم، اگر نیاز به اطلاعاتی در خصوص سلامت پوست خود دارید می توانید مطالب موجود در وبلاگ سایت رویاشو را مطالعه کنید.

نظرتان را بنویسید
سالن زیبایی شهرک گلستان ، معرفی بهترین ها
۱۴۰۳/۱/۱۷

سالن زیبایی شهرک گلستان ، معرفی بهترین ها

سالن های زیبایی شهرک گلستان زیاد و متنوع هستند و بانوان، خانم ها و دختران می توانند از تمامی خدمات زیبایی و آرایشی مثل میکاپ صورت، آرایش عروس ، تتو ، پاک کردن تتو

آشنایی با انواع فرم صورت
۱۴۰۳/۱/۱۷

آشنایی با انواع فرم صورت

با شناخت فرم صورت خود میتوانید نوع میکاپ، فرم ابرو و تمام موارد زیبایی را خیلی اصولی تر و زبیاتر انجام دهید.

خطرات استفاده از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته
۱۴۰۳/۱/۱۷

خطرات استفاده از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته

استفاده از لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته، ممکن است شما را دچار بیماری های پوستی کند.

انواع آرایش عروس
۱۴۰۳/۱/۱۷

انواع آرایش عروس

آرایش عروس یکی از مهم ترین المان هایی است که در مراسم عروسی حائز اهمیت میباشد.

پر فروش ترین برند های لوازم آرایشی
۱۴۰۳/۱/۱۷

پر فروش ترین برند های لوازم آرایشی

پر فروش ترین برند های لوازم آرایشی در سال های اخیر کدام برندها بوند؟ کیفیت کدام برند ها بالاتر بوده است؟