صفحه اصلی>بلاگ>دانستنی های مو>بررسی علل ریزش مو
دانستنی های مو1220۱۴۰۲/۱۱/۲۳
بررسی علل ریزش مو

بررسی علل ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات شایعی است که افراد بسیاری را در دره سنی مختلف درگیر می کند، هر فردی ممکن است با ریزش مو به صورت موقتی یا ادامه دار و دائمی دست و پنجه کند و به دنبال راهی برای درمان آن باشد، باید بگوییم که اولین قدمی که باید برای درمان ریزش مو بردارید، شناخت علت ریزش مو است؛ به علت شایع بودن این موضوع در بانوان قصد داریم به بررسی ریزش مو و علل آن در این مقاله از رویاشو بپردازیم.

اینکه چطور می توانیم از ریزش مو جلوگیری کنیم و درمان های ریزش مو را به چه روش هایی می توانیم انجام دهیم؟ همگی سوال هایی هستند که در این وبلاگ به آن پاسخ می دهیم، پس تا انتهای این مقاله با رویاشو همراه باشید!

ریزش مو

هنگامی که موهای خود را شانه میزنیم و یا شستشوی موهای خود را انجام می دهیم، متوجه ریزش چندین تار مو بر روی شانه و دست هایمان خواهیم شد، اما این امری عادی و طبیعی است و در واقع ریزش مو به علت اتمام طول عمر موها اتفاق می افتد؛ ریزش مو به تعداد ۵۰ الی ۱۰۰ تار در روز طبیعی است، اما اگر موهای ریخته شده بیشتر از این حجم ذکر شده باشد و یا در طول روز متوجه ریزش چندین مرتبه ای موها به صورت مکرر باشد، فرد دچار ریزش مو به صورت غیر طبیعی خواهد بود، این ریزش ممکن است تدریجی و یا ناگهانی باشد که در هر دو مورد راه درمان وجود دارد.

ریزش موها به دلیل بار روانی که دارد، ممکن است برای هر فردی نگران کننده باشد به همین دلیل بسیاری از افراد درگیر با این عارضه به دنبال راهی برای درمان این ریزش هستند. اینکه به هر قیمتی و بدون شناخت از علت ریزش مو به دنبال درمانی برای آن باشید، ممکن است شما را به نتیجه ی مطلوب نرساند، بلکه اولین قدمی که برای ریزش موهای خود باید بکار ببرید، اطلاع از علت ریزش مو است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم و شما با مطالعه علت های زیر می توانید به دنبال راهی برای درمان ریزش مو باشید. یکی از راه های درمان و پیشگیری از ریزش مو را میتوان استفاده از ماسک های خانگی تقویت مو دانست.

تاثیر استرس در ریزش مو

اصلی ترین علتی که باید در هنگام متوجه شدن ریزش مو به آن توجه کنید این است که آیا اخیرا دچار استرس شده اید؟! اگر یکباره علائم ریزش مو را تجربه میکنید، به دنبال رفع علل های استرسی خود بگردید، خبر خوب این است که این نوع ریزش مو موقت است و در صورت رفع عوامل استرس زا، ریزش موی شما درمان خواهد شد.

اختلال تریکوتیلومانیا یا همان اختلال موکنی، تلوژن افلوویم و طاسی منطقه ای انواع ریزش مو هستند که به واسطه ی استرس ممکن است شما را درگیر کند! جالب است بدانید ایجاد استرس به طور کلی بر روی پوست سر شما تاثیر میگذارد و سبب اختلال در غدد چربی پوست سر و نازک شدن آن خواهد شد، در نتیجه ی این اتفاقات، شما دچار ریزش مو خواهید شد و در صورت رفع مشکل استرسی و تاثیر گذار بر روی روانتان، ریزش موی شما درمان خواهد شد و پوست سرتان به حالت عادی ترشح چربی باز می گردد.

استفاده از مواد شیمیایی

ریزش مو شما را کلافه کرده است و به دنبال علت آن برای درمان ریزش مو هستید؟ پیشنهاد میکنیم مواد شیمیایی، شامپو و تافت های مورد استفاده ی اخیر خود را به خوبی مورد بررسی قرار دهید! استفاده از شامپوهای سنگین، استیک های صاف کننده ی مو د اسپری های تاف که حاوی مواد شیمیایی بسیاری هستند، در بلند مدت سبب آسب به ریشه ی مو و در نهایت ریزش موهای شما خواهد شد. پیشنهاد می کنیم که به یک محلول شامپوی مختص موهای خودتان متعهد باشید و هیچگاه از اسپری های مختلف حاوی مواد های شیمیایی مضر در استایل دادن موهای خود استفاده نکنید.

محکم بستن مو و کشیدگی مو

یکی از علت های ریزش مو که در گذر زمان می تواند سبب ریزش مو و نازک شدن موهای قسمت ریشه شود، محکم بستن مو و کشیدن ریشه ی آن در هنگام استایل کردن آن است، این مشکل به طور معمول برای مدل های شنیون و مو و یا اکثر افرادی پیش میاید که عادت دارند مدل موهای دم اسبی با موهای کشیده را امتحان کنند! اما باید بدانید که این مدل موها برای استایل های طولانی مدت و همیشگی مناسب نیستند و در طولانی مدت سبب شکستگی مو، نازک شدن موها در ریشه و در نتیجه ریزش مو خواهند شد، بهترین درمانی که برای ریزش مو به این علت میتوانید انجام دهید، عوض کردن مدل موها و تقویت مو به واسطه روغن درمانی است.

کمبود مواد مغذی از علت های ریزش مو

اگر اخیرا متوجه ریزش موهای خود بیش از حد معمول شدید، نگاهی به تغذیه ی روزانه ی خود کنید! آیا از ویتامین های مختلف به اندازه ی کافی استفاده می کنید؟ اخیرا رژیم غذایی خود را عوض کرده اید؟ برنامه تغذیه و رژیم غذایی ممکن است به طور کلی رشد و یا ریزش موهای شما را تحت تاثیر قرار دهد، برای درمان این ریزش مو به علت کمبود مواد مغذی ابتدا باید به یک دکتر جهت انجام آزمایشات لازم مراجعه کنید و سپس با توجه به نتیجه ی آزمایشات، مواد مغذی و ویتامین های مورد نظر را دریافت کنید.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک از علت های شایع ریزش مو در زنان ریزش مو از علائمی است که افراد دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک، آن را تجربه می کنند. علت ریزش‌ مو در این سندروم به دلیل ترشح بیش از حد هورمون آندروژن است که سبب نازک شدن شدید موها و در نتیجه ریزش آنها با شستشو و شانه کشیدن خواهد شد، این سندروم ربطی به استفاده ی شما از مواد مختلف درمانی نخواهد داشت و تنها با درمان اضافه وزن، سبک نادرست تغذیه و تعادل کردن هورمون ها تا حدودی کنترل می شود که باید برای درمان آن به متخصص زنان مراجعه کنید.

نقص و بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی

بیماری های نقص سیستم ایمنی، باعث می شود تا سیستم ایمنی شما به کلی مختل شود و به صورت اشتباه به فولیکول های سالم موهای شما حمله کند! ضعف در سیستم ایمنی ممکن است در کوتاه مدت سبب ریزش موهای شما شود، بهترین روش درمان در این علت از ریزش مو ابتدا مراجعه به دکتر متخصص سپس اصلاح لایف استایل و مصرف دارو می باشد که بعد از مدت درمان شما، ریزش موهای شما به حالت قبل باز میگردد.

کم کاری تیروئید و تاثیر آن بر ریزش مو

غده ی تیروئید در بدن، هورمون های مورد نیاز افراد را برای رشد تولید و ترشح می کنند، هنگامی که تیروئید افراد از نوع کم کار باشد، بر روی رشد موهای بدن تاثیر گذار است، کم کاری تیروئید سبب ریزش مو نوسانی در افراد می شود که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید، این علت ریزش مو با تشخیص صحیح و اقدامات درمان اعمم از مصرف دارو و تغذیه ی درست مختص به شخص قابل حل خواهد بود.

عفونت‌ یا بیماری قارچی

یکی از بدترین علت هایی که می‌ تواند سبب درگیری شما با ریزش مو شود، بیماری های عفونی و عفونت های قارچی مختلف می باشد، این بیماری ها می تواند توسط افراد مبتلا و یا راه های انتقال دیگر، شما را دچار ریزش مو کند.

یکی از علائمی که این نوع ریزش دارد، ریزش مو به صورت سکه ای و دایره ای بر روی سر است. بیماری هایی که ممکن است موجب ریزش سکه ای مو در افراد شوند شامل طیف گسترده ای می شوند که باید توسط متخصص پوست و مو بررسی شود و تنها راه آن درمان پزشکی و سریع است، چرا که معمولا بیماری های عفونت قارچی به تدریج بر روی کل سر پخش خواهد شد و منجر به طاسی کل سر می شود.

وراثت

موارد وراثت، عامل اصلی ریزش مو و طاسی در اکثر مردان بوده و از دلایل اصلی که ریزش مو و بیماری های مرتبط به آن را تحت تاثیر قرار می دهد، وراثت می باشد.اگر ژن طاسی در افراد وجود داشته باشد ممکن است با گذر زمان دچار ریزش مو و در نهایت از دست دادن کل موها و طاسی شوید، البته که ژن های مرتبط با طاسی تا حد زیادی با تغذیه و لایف استایل مناسب قابل کنترل هستند اما به طور کلی این پدیده در مردان بیشتر از زنان می باشد؛ احتمال ریزش مو در بانوان به صورت آندروژنیک، بسیار کمتر از مردان است و بانوان ممکن است با گذر زمان دچار نازکی شدید مو یا ریزش منطقه ای در اثر وراثت شوند. راه های درمان بسیاری از جمله کاشت مو و تقویت پیاز مو به علت ریزش مو بر اثر وراثت وجود دارد که شما با توجه به نیاز خود می توانید از این روش ها بهره مند شوید.

مصرف داروهای هورمونی

یکی دیگر از عواملی که می تواند سبب ریزش مو در افراد شود، مصرف دارو های مختلف است که به واسطه ی عوارض جانبی در آنها پیش میاید، این دارو ها شامل قرص های ضد بارداری و هورمونی، و دارو های درمان عفونت است که سبب نازکی پوست سر خواهد شد.

ریزش مو به علت روش های درمان سرطان

اگر در مرحله ی شیمی درمانی و پرتو درمانی هستید، حتما با ریزش مو مواجه خواهید شد، در روش های درمان سرطان به سلول هایی که رشد سریعی دارند از جمله موها حمله می شود به همین خاطر ریزش مو موقتی امری عادی در این درمان است، اما بعد از اتمام طول درمان شما شاهد موهایی پرتر و ضخیم تر از قبل خواهید بود که رشد سریعی را دارند و می توانند ریزش موی طول درمان را جبران کنند.

ریزش مو در بارداری

برخی از بانوان ممکن است با وجود تغذیه ی درست در طول دوره ی بارداری و بعد زایمان به علت نوسان هورمون ها و تغییرات در سطح آنها، ریزش موی موقتی را تجربه کنند که معمولا پس از زایمان متوقف می شود و با دارو های مصرفی زینک و آهن به طور کلی درمان خواهد شد؛ برای درمان این علت از ریزش مو حتما باید از دکتر متخصص برای داروها و روش های مصرفی مشاوره بگیرید، چرا که ممکن است مصرف برخی دارو ها برای شما مشکل ایجاد کند.

ریزش مو در دوران بارداری

را‌ه های جلوگیری از ریزش مو

از آنجایی که، این روزها برای تمام مشکلات راهی پیدا شده است، برای انواع ریزش مو نیز روش های درمانی اجرا میشوند که پس از شناخت علت ریزش مو میتوانید مناسب ترین روش های درمان ریزش مو را پیدا کنید. در ادامه به راه های جلوگیری از ریزش مو و روش های درمان ریزش مو پرداخته ایم.

شامپو مناسب نوع مو

از یک شامپو مناسب با نوع مو و پوست خود استفاده کنید! نوع مو و پوست سر خود را به خوبی تشخیص دهید، می توانید راه های تشخیص نوع مو و پوست سر را در قسمت وبلاگ های سایت رویاشو مطالعه کنید، و طبق آن شامپوی خود را تهیه کنید.

عدم زیاده روی در استفاده از محصولات شیمیایی

استفاده از محصولات شیمیایی را به حداقل برسانید! یکی از دلایلی که می تواند باعث ریزش موهای شما شود، استفاده ی مکرر محصولات شیمیایی مرتبط با مو است که در طولانی مدت می تواند وضعیت ریز موی شما را وخیم کند، استفاده ی زیاد از رنگ موها، شامپوها و یا مواد کراتین باعث ضعف و نازکی در ریشه و در نهایت ریزش مو می‌شوند.

داروهای هورمونی

از استفاده داروهای هورمونی به شدت خودداری کنید! داروهای هورمونی، داروهایی هستند که موجب تغییرات در سطح هورمون ها و در نتیجه ریزش موهای شما خواهند شد؛ به همین خاطر پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از این داروها با دکتر متخصص مشورت کنید.

خشک کردن مو

موهای خود را با حرارت بالا خشک نکنید! خشک کردن مو با حرارت بالا در طولانی مدت به پروتئین مو و لایه ی بیرونی آن آسیب وارد می کند و موجب ریزش مو و کات شدن موهای شما خواهد شد، پیشنهاد می کنیم برای خشک کردن موهای خود بعد از شستشو از حرارت پایین سشوار استفاده کنید و نگهداری مو پس از حمام را جدی بگیرید.

استفاده از مواد مغذی

استفاده از مکمل ها و ویتامین ها را در برنامه غذایی خود جا دهید! همانطور که در این مقاله از رویاشو ذکر کردیم، یکی از علت های ریزش مو، تغذیه ی نامناسب و کمبود مواد مغذی است که با استفاده از مکمل های متناسب با آزمایشات هر فرد در تغذیه ی روزانه می تواند درمان شود.

راه های درمان ریزش مو

همانطور که علت های ریزش مو را ذکر کردیم، راه های درمان آنها طبق هر کدام را به شما در رویاشو پیشنهاد دادیم، اما روش هایی برای جلوگیری از ریزش مو و درمان آن هستند که با توجه به علت ریزش مو می توانند به شما در کاهش و قطعی کامل ریزش مو کمک کنند. در ادامه ی این وبلاگ از رویاشو به بررسی راه‌های پیشرفته و مختلف برای درمان ریزش مو می‌پردازیم که جز جدید ترین درمان های موجود هستند.

مزوتراپی

در روش مزو تراپی برای درمان ریزش مو، موادی مختلف به درون پوست سر تزریق می شوند، این ترکیبات که شامل آنزیم ها، هورمون، ویتامین ها و آمینو اسید هستند به لایع ی میانی پوست سر با سرنگ تزریق می شوند و به این وسیله جریان خون را در پوست سر مطلوب می کنند و سبب کاهش و درمان ریزش مو خواهند شد.

لیزر تراپی مو

لیزر تراپی یکی از خدماتی است که سبب بهبود تراکم مو و در نتیجه کاهش ریزش مو در افراد خواهد شد، این درمان مناسب افرادی است که دچار ریزش مو به دلایل ژنتیکی یا آلوپسی شده اند و یا بر اثر درمان های سرطان مانند شیمی درمان و پرتو درمانی، موهای خود را از دست دادند و قصد دارند روند درمان موهای خود را سریع تر کنند. این روش دارای عوارض جانبی درد و تورم کمتری به نسبت جراحی و کاشت مو می باشد.

لیزر تراپی مو | روش های درمان ریزش مو

روش پی آر پی

تزریق پلاسما در روش PRP به پوست سر موجب تحریک رشد مو در مناطق تزریق خواهد شد و کمک می کند تا ریزش مو تا حد زیادی بعد از جلسات مکرر کاهش پیدا کند، در این روش درمانی خون از پلاکت ها جدا شده و سپس با آمپول به پوست سر تزریق می شود.

تزریق فیلر مو

هیر فیلر یا فیلر مو از روش های درمانی است که امروزه جهت درمان ریزش مو بسیار باب شده است، در این روش مانند مزوتراپی سرنگی حاوی مواد معدنی و ویتامین و آنزیم ها جهت تقویت رشد مو به لایه ی میانی پوست تزریق خواهد شد.

تزریق فیلر مو برای درمان ریزش

کاشت مو

کاشت مو روش درمانی دائمی و رایجی است که افراد مختلف می توانند جهت درمان ریزش مو از آن بهره مند شوند، در این روش فولیکول های برداشته شده از بانک مو، بر روی ناحیه های پوست سر کاشته می شوند؛ این روش دارای دوره نقاهت ۳ الی یکساله است که با توجه به روش کاشت و نوع پوست افراد ممکن است متفاوت باشد.

علل های ریزش مو و راه های درمان آن در رویاشو

این مقاله ی جامع از علل ریزش مو و روش های درمان آن، توسط متخصصین رویاشو نوشته شده است که با مطالعه ی آن می توانید از علت ریزش موی خود با توجه به علائم باخبر شوید و با توجه به علت ریزش مو راه های درمان آن را پیش بگیرید، روش های درمان ریزش مو ممکن است دارای هزینه های زیادی باشد به همین خاطر پیشنهاد می کنیم ابتدا از علت ریزش مو اطمینان کسب کنید، سپس به دنبال راه های پزشکی آن باشید.

نظرتان را بنویسید
ماسک مو خانگی

ماسک مو خانگی

ماسک مو خانگی و دست ساز یکی از انواع ماسک هایی است که برای تقویت مو و حتی رشد مو کاربرد دارد.

نکات مراقبت از موهای فر

نکات مراقبت از موهای فر

موی فر یکی از زیباترین انواع مو است که در کنار زیبایی، به مراقبت بیشتری نسبت به دیگر انواع مو احتیاج دارد.

بررسی علل ریزش مو

بررسی علل ریزش مو

ریزش مو در برخی موارد میتواند طبیعی باشد و در برخی موارد مشکلات جسمانی و کمبود ویتامین ها میتواند علل آن باشد. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات میتوانید از علت ریزش مو خود اطلاعات کسب کنید.

ترند مو پاییز 2023

ترند مو پاییز 2023

سالیانه شاهد تنوع در ترند مو هستیم؛ اگر به دنبال بروز شدن در زمینه زیبایی مو میباشید آشنایی با ترند مو در پاییز 2023 میتواند همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید.

آشنایی با نکات حفاظت از مو

آشنایی با نکات حفاظت از مو

ﺬﯾﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻘﺸﯽ اﺳﺎﺳﯽ در رﺷﺪ و حفاظت از مو اﯾﻔﺎ ﻣﯿﮑﻨﺪ و وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ھﺎی زﯾﺎدی ﺑﺮای رﺷﺪ ﻣﻮھﺎ ﺿﺮوری اﺳﺖ. اﮔﺮ ﺑﺮای رﺷﺪ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻮھﺎ از اﻧﻮاع وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ، دو ﯾﺎ ﺳﻪ ﻣﺎه طﻮل ﺧﻮاھﺪ ﮐﺸﯿﺪ ﺗﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ آن را ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﻨﯿﺪ. اﯾﻦ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺻﺒﻮر ﺑﺎﺷﯿﺪ